Sunday, January 5, 2014

Godt nytt (agility) år

Det ble en mye bedre start på dette år enn vi hadde ved inngangen til 2013. Dixi og jeg lånte Jon Vidar sin hytte i Melsvika og hadde en rolig nyttårsfeiring. Ellers synes jeg nok at hun er blitt litt mer mørkeredd og smånervøs det siste året.

Klasse 2

Men nå er vi klar for et nytt år - og ny innsats på agiligybanen. I år skal vi starte i klasse 2 i både hopp og agility. Nå har jeg prøvd å lese igjennom regelverket for å se hva det kan innebære, her er noen stikkord:
  • "Formålet med agility er at hundene skal utføre forskjellige hundre, for å fremme hundens intelligens og kroppsbeherskelse "(2.1). 
  • "For å rykke opp i klasse 3 må man 3 ganger ha oppnådd maksimum 0,00 feilpoeng i klasse 2, og samtidig ha plassert seg blant de 3 beste i klassen" (3.2). Det siste er vel ikke noe problem hvis man klarer det første - det er ikke mange startende i klasse 2 i Finnmark :-)
  • Ellers er forskjellen mellom klasse 1 og klasse 2/3 at det i klasse 2/3 skal være maksimum fire kontaktfelthindre i agility. I tillegg lengden på banen og/eller vanskelighetsgraden og farten som er brukt for å fastsette standardtiden. 
  • For å full agilitymerke gull må man oppnå premiering i klasse 2.

Konkurranser

Foreløpig ser planen for konkurransevirksomheten i Finnmark slik ut:
  • 5.-6. april Hammerfest (ridehallen)
  • 24.-25. mai Lakselv
  • 30.-31. august Hammerfest
  • 6.-7. september Alta
Det skal også være stevne i Hammerfest 10.-11. mai, men da skal Nikolai konfimeres. Ellers er det jo (ifølge Ragnvald :-) også mulig å dra sørover for å konkurrere. Vi får se om vi klarer å ta løs og snu nesa den veien.

Trening

Foreløpig er året ganske ferskt, så det er nok ennå en stund før vi er skikkelig i gang med utendørstrening.  Men vi kan ikke drøye alt for lenge, hvis vi skal være til stevnet i Hammerfest i starten av april.
Marith og jeg har snakket om at vi skal gå løs på innholdet i det onlinekurset, jeg deltok på sist vinter: Hoppteknikk, styrke og kroppskontroll. 
Sist høst hjalp Ragnvald meg med treningen - via egen FB-gruppe og telefonsamtaler. Etter siste stevne ble det ikke så mye trening og coachingen ebbet rett og slett ut. Jeg har ennå ikke diskutert med Ragnvald om han kan være interessert i å fortsette samarbeidet.
Ellers håper jeg at vi får til (minst) et videregående kurs med en flink instruktør - og gode, ukentlige fellestreninger. I tillegg må jeg/vi jobbe på egenhånd, hvis det skal være noen fremdrift.





No comments: