Thursday, January 3, 2013

Et døgn i helvete

Nyttårsaften.
Vi er hos nabo Turid og spiller UNO og koser oss. Dixi er selvfølgelig med og koser seg med Karo og mye folk. Litt før 12 går vi alle ut for å se på rakettene. Major Mistake, som det skal ta lang tid før jeg tilgir meg selv. Dixi blir urolig og jeg vil gå inn med ho. Har ho i lenke, men plutselig sliter ho seg og stikker i en fryktelig fart.

Jeg springer etter, men innser snart at jeg ikke har sjangs å nå ho igjen - ikke vet jeg hvor hun ble av heller. Springer hjem og henter sykkelen og sykler etter ho. Uten resultat. Tilbake til huset og får Tobias til å springe ut for å lete, selv sykler jeg ut igjen, mens Nikolai blir ved huset for å være der hvis hun kommer dit. Også Randi og Tor går avgårde for å lete.

Jeg skriver på min egen Facebook profil at Dixi er borte, skriver også på Kjøpe-selge-bytte FB-siden. Ringer politiet og sier at hun er borte.

Etter en times tid setter Nikolai og jeg oss i bilen for å prøve å lete på den måten. Mens vi kjører tikker det inn en melding om at en løs hund er sett i Øvre Alta, så vi kjører dit. Ikke noe resultat, så vi kjører hjem igjen. Senere viser det seg at det var flere hunder på rek denne natta.

Det er meldinger på FB om at hun er sett på Midtbakken, i Tollevika og ved Granshagen. Legger ut 'etterlysning' på alle FB sider jeg kan komme på. Mange deler min etterlysning og jeg har inntrykk av at halve Alta vet at Dixi er borte. Lilly er våken og holder meg ved selskap (på FB) også etter at de fleste andre har lagt seg. Sender ungene i seng i halv fire tiden, mens jeg selv ikke klarer å finne ro. Legger meg i 5 tiden - med mobilen i hånda.

I halv ti-tiden begynner meldingene på FB og pr SMS å tikke inn, så jeg våkner med jevne mellomrom for å lese. Ikke noe som bringer oss videre.

Vi står sent op og prøver at komme til os selv. Ikke så lett, eftersom vi har sovet meget dårligt og Dixi ikke er kommet hjem.

Nikolai og jeg leter på Nilsen Berget og i Tollevika. På tur hjem stikker vi innom hos en klassekompis til Nikolai. Han og hans mor kan litt mer enn oss andre. Hun lover å gjøre hva hun kan og å kontakte andre som kanskje kan hjelpe til. Ingenting skal være uprøvd.

Starter ut igjen - denne gangen med Helene og Effi. Vi kjører til Komsa og leter der. Det er mange ute og leter - på ulike steder i Alta. Et utrolig engasjement.

Spiser middag, prøver å hvile litt, sjekker FB-meldinger og SMS-er. Tobias og jeg drar og leter på den andre siden av E6-en. Vi tror at vi finner noen spor etter Dixi, men det er ikke godt å si. Men vi finner en død elg. Hva man så skal bruke det til??

Hjem igjen. Sjekket FB, SMS-er. Laget plakat som skal henges opp dagen etter. Skrev epost til Altaposten og FD med forespørsel om hjelp til å finne Dixi.

Vi legger oss i 12-tiden. Med tungt hjerte. Tobias er litt lenger våken og sjekker Facebook før han legger seg. Der ser han en melding om at Dixi er sett ved Prix i 12-tiden. Han skvetter til og roper på meg. Jeg hopper ut av senga og rett i klærne. Spør ungene om de skal være med å lete. Det skal de. Tobias ser ut av vinduet sitt - og der står hun på  trappa og vil inn.

Stor glede i heimen. Vi styrter ned trappa og slepper ho inn. Slenger oss rundt ho på gulvet og flirer og gråter. Hun får mat og vi koser med ho - i sofaen. Hun er trøtt og sovner nesten på fanget til oss.

Jeg sender SMS til 'alle involverte' og skriver på FB at Dixi er kommet hjem. Det hagler inn med kommentarer og meldinger. Slår av PC-en, setter telefonen på lydløs og legger oss. Nå skal sove lenge!

Dixi er hjemme igjen etter et døgn i helvete. Hva hun har gjort i den tiden vet vi ikke. Det var forbløffende få observasjoner av ho hele dagen. Og hun sier ingenting.

No comments: