Monday, June 4, 2012

Trening for apportkonkurranse

Vi har meldt oss på apportkonkurranse og utstilling. Vest-Finnmark Fuglehundklubb sin utstilling: Altautstillingen. Foranledningen var at Jorunn hadde tenkt seg hit for å være med på utstilling, og så tenkte jeg at vi kanskje skulle melde oss på, vi og. Det er jo en stund siden Dixi har vært på utstilling sist. Og så oppdaget vi at det var en apportkonkurranse der i tillegg. Og er det en konkurranse i noe - hva som helst - blir vi med.
På kokurransen blir det lagt ut 2 stk apportbukk/rype på 30 meters avstand - med 10 meter i mellom dem. Da er det rett og slett om å gjøre å være raskest til å plukke opp og bringe inn de 2 gjenstandene.

Ved henvendelse til klubben, skriver Jens Kristoffersen: Denne konkurransen er uformell, dvs ikke en registrert prøve, men kun en konkuranse mellom deltagerne.
Det vi gjør er at vi legger ut 2 apportobjekt/rype med ca 10 meters mellomrom og ca 30 meter unna, snareste hund tilbake til fører med begge objektene, og som får godkjent behandlingen og avleveringen, vinner !!
En morsom happening, som du melder deg på når du kommer på utstillinga, alle får være med!!

Her er min plan for innlæring:
  • Kommando: Søkapport
  • Være nøye med avlevering
    • Sitte på plass
    • Ikke levere før jeg sier Takk
  1. Kaste bukken mens hun ser, kort --> lang avstand
  2. Kaste 2 bukker mens hun ser, kort --> lang avstand
  3. Legge ut 2 bukker mens hun ser, lang avstand
  4. Legge ut 2 bukker uten at hun ser, lang avstand
Trene på å apportere rype.

Pr. 4/6 legger jeg ut 2 apportbukker mens hun ser på. Jeg går tilbake og sender ho ut med søkapport og en arm som viser retningen. Hun sprinter ut i full fart og finner den første, kommer inn og leverer den. Jeg sender ho ut igjen og hun mister tråden. Kan vimse rundt i alle slags retninger, men finner til slutt bukken. Men bruker lang tid på det.

No comments: