Sunday, June 1, 2008

Første løpetid

Hjeeeeeeeeeeeeeelp! Det skjer rare ting med den fine kroppen min. Lurer på hva som egentlig skjer? For 3 dager siden begynte jeg å hovne opp og både jeg og nabohunden Karo ble veldig 
interessert i å slikke på meg der bak. I morges var det blod på teppet mitt når jeg våknet... 
Hmmm tro om dette er noe farlig`?

Mamma fant dette på internett:

Det er vanlig at tispen begynner å slikke seg uvanlig mye når løpetiden kommer.
Så begynner de å blø, noen lite, andre ganske mye.
Kjønnsleppene forstørres betydelig. Den tiden tispa blør, kalles forbrunst.
Varigheten av forbrunsten varierer fra 4 - 21 dager, det vanligste er 10 - 14 dager.
Når blødningen avtar begynner den ordentlige brunsten, og først da lar tispa seg parre og kan bli drektig. Ekte brunst varer gjennomsnittlig ca 1 uke.
Kjønnsleppene blir etterhvert mørkere i farge og betydlig mykere.
Når tispa vrenger halen til side når du klør henne på halerota er hun ganske sikkert klar for parring. Også her er det svært store variasjoner. Noen få lar seg parre fra de første dagene, andre ikke før 15. - > 20. dagen.
Hold tispa unna hanhunder i en måneds tid fra løpetidens begynnelse, så unngår du uønskede valper. Skulle uhellet være ute, så er det hjelp å få hos veterinær...


Ja - ja --- ser ut til at vi får litt å tenke på i tiden fremover....

No comments: